نژاد و قومیت بر خطر شکستگی استخوان در افراد مبتلا به دیابت تاثیر می گذارد

23 مارس 2019- براساس مطالعه ای که در نشست سالانه ی جامعه ی غدد درون ریز در سال 2019 در نیواورلئان ارائه گردید، افراد قفقازی(سفید پوست) و اسپانیایی تبار(هیسپانیک) مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری برای شکستگی استخوان نسبت به افراد بدون دیابت قرار دارند، در حالی که خطر شکستگی استخوان در آمریکایی های آفریقایی تبار مبتلا به دیابت یا افزایش نمی یابد و یا تنها اندکی نسبت به افراد غیر دیابتی افزایش می یابد.

دکتر Rajesh Jain، پژوهشگر ارشد این تحقیق از دانشکده پزشکیLewis Katz  در دانشگاه تمپل در فیلادلفیا، گفت: دیابت، با خطر بیشتری برای شکستگی استخوان ارتباط دارد، اما تحقیقات در این زمینه بر روی آمریکاییان آفریقایی یا اسپانیایی تبار- دو گروه نژادی با بالاترین میزان دیابت در ایالات متحده- به خوبی انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد که به علت خطر بیشتر شکستگی مرتبط با دیابت، برخی از گروه های پزشکی غربالگری یا درمان پوکی استخوان اضافی را برای پیشگیری از شکستگی در مبتلایان به دیابت پیشنهاد کرده اند. دکتر Rajesh Jain گفت: این تحقیق می تواند به این معنی باشد که آمریکاییان آفریقایی تبار مبتلا به دیابت ممکن است به غربالگری یا درمان پوکی استخوان اضافی که برای افرادی با نژاد قفقازی یا اسپانیایی مبتلا به دیابت لازم است، نیاز نداشته باشند.

محققان داده های 19،153 فرد مبتلا به دیابت (7،618 قفقازی، 7،456 آمریکایی آفریقایی و 4،079 اسپانیایی) و 26،217 فرد مبتلا به فشارخون بالا (15،138 قفقازی، 8،3301 آمریکایی آفریقایی و 2778 اسپانیایی)، که حداقل 40 سال سن داشتند، را ارزیابی نمودند.

با کنترل عوامل دیگر مشخص گردید که خطر شکستگی در افراد سفید پوست و اسپانیایی مبتلا به دیابت 23 درصد بالاتر از افراد بدون دیابت است. با این حال، خطر شکستگی در میان آمریکاییان آفریقایی تبار مبتلا به دیابت، به طور معنی داری نسبت به افراد بدون دیابت بالاتر نبود.

دکتر  Jainگفت: این یک یافته ی جدید است که قبلا گزارش نشده است.البته خطر شکستگی استخوان در میان آمریکاییان آفریقایی تبار، اگر در گذشته دچار شكستگی استخوان شده باشند، صرفنظر از ابتلای آنها به دیابت، ده برابر افزایش می یابد، در حالیکه اگر افراد سفید پوست و اسپانیایی پیشتر دچار شکستگی استخوان شده باشند، صرفنظر از این که آنها به دیابت مبتلا هستند یا خیر، این خطر تنها حدود دو برابر افزایش می یابد.

دکتر Jain گفت: این نتایج نشان می دهد که عوامل خطر برای شکستگی استخوان ممکن است در آمریکاییان آفریقایی تبار با سایر نژادها متفاوت باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-03-ethnicity-fracture-people-diabetes.html